POZNAŃ GAME ARENA – GRY I NIE TYLKO

Od ponad 20 lat w jeden jesienny weekend Poznań zmienia się w prawdziwy raj dla miłośników gier cyfrowych i nie tylko. Dlaczego? To wszystko za sprawą Poznań Game Arena, które na stałe wpisało się w historię Poznania. W ramach tego wydarzenia gracze mogą zagrać w najnowsze tytuły przedpremierowo, a także spotkać twórców znanych z takich platform jak YouTube czy Twitch.
Ale czy PGA to impreza tylko dla graczy? Oczywiście, że nie. Podczas trwania imprezy uczestniczyłem w kilku ciekawych spotkaniach oraz innych atrakcjach, o których chciałbym wam opowiedzieć.

CD-Action
Dla wielu uczestników PGA magazyn „CD-Action” był jedną z pierwszych możliwości zagrania w gry komputerowe oraz poczytania o pasji, która towarzyszyła im od najmłodszych lat. Magazyn „CD- Action” od ponad 30 lat jest rzetelnym źródłem nowinek gamingowych, a liczną reprezentację redakcji magazynu można było spotkać na PGA, nie tylko na dedykowanym stoisku, ale też na specjalnym panelu. W dziennikarzach piszących dla magazynu widać było pasję i zaangażowanie, która towarzyszy im od samego początku działalności. Wszyscy podchodzą do tego, co robią, z wielkim entuzjazmem. Jednakże w redakcji liczy się też współpraca:
– W ramach serii „CD-Action poleca” współpracujemy z ludźmi, którzy w danym temacie siedzą głębiej. Sprawia to, że te wydania są znacznie lepiej przygotowane i napisane – mówili dziennikarze do publiczności obecnej na panelu.
W trakcie panelu zostały poruszone również takie tematy, jak dziennikarstwo e-sportowe, które w Polsce popularne jest w mniejszym stopniu niż w innych krajach. Jednakże kluczową kwestią był fakt, że w dobie wszechobecnej sztucznej inteligencji taki magazyn jak „CD-Action” dostarcza materiały prasowe w sposób dokładny, sumienny, a przede wszystkim docierający do kolejnych pokoleń graczy i czytelników.

Jak popkultura dojrzewała z nami?
Dużym zainteresowaniem cieszył się panel, w którym uczestniczyli: Xirreth, Stary Gracz, Menu Główne, Flashback, Centrum Komiksu, Kapsuła Czasu TC. Każdy z tych internetowych twórców w swojej działalności dba o to, aby pamięć o tytułach, które dzisiejsze młode pokolenie kojarzy tylko opowieści swoich rodziców, pozostała wciąż żywa. Z widownią podzielili się opowieściami o swoim pierwszym „nielegalnie” obejrzanym filmie, o grach, które potrafią nauczyć chociażby pakowania walizek do bagażnika czy obsługiwania nawigacji satelitarnej, a także o dźwiękach, które nierozerwalnie kojarzą się z ich dzieciństwem. Niespodzianką na koniec tego panelu był quiz z nagrodami, w trakcie którego szczęściarze wygrali unikatowe nagrody, takie jak oryginalnie wydane komiksy. Panel ten pokazał, że popkultura to ważny element życia wielu osób, a każde wspomnienie o niej tworzy własną, unikatowa historię, której nikt nam nie odbierze i z której powinniśmy być dumni.

„Wiedźmin” dla rodzin
Przedstawicieli CD Projekt Red na PGA nie mogło zabraknąć. Na stoisku Redów można było poczuć klimat zarówno bliski fanom „Wiedźmina”, jak i „Cyberpunka 2077”. Spotkanie ze scenarzystami związanymi z tym studiem odbyło się na Scenie Głównej. Katarzyna Kraińska i Jacek Rembiś obecnie pracują nad scenariuszem do gry „Wiedźmin 4”, a niedawno stworzyli „Wiedźmineczkę”, będącą komiksem familijnym. Podczas panelu można było się dowiedzieć, że komiks przedstawia historię Ciri z zupełnie innej perspektywy. Opowiedzenie jej w ten sposób daje rodzicom możliwość zapoznania dzieci ze światem, który jest momentami niezwykle brutalny. Pytania od publiczności były równie ciekawe i pokazały, że scenarzyści gier cyfrowych muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami; jest to praca niezwykle wymagająca, ale i satysfakcjonująca zarazem.

Porażki warte zapamiętania
Zarówno w świecie gier, jak i w świecie filmów czy literatury zdarzają się porażki. Panel, podczas którego miała miejsce rozmowa z Michałem Pisarskim, autorem niedawno wydanej książki „Przegrani. Legendarne porażki świata gier”, pokazał, że również te porażki zasługują na bliższe poznanie. Autor zdradził także kulisy powstawania tej produkcji oraz z jakich źródeł korzystał, podczas jej pisania. Okazało się, że selekcjonowanie materiałów źródłowych jest trudną pracą, szczególnie, gdy książkę pisze się hobbistycznie, po godzinach. Pisanie o porażkach, zwłaszcza w świecie gier, jest warte poznania szczególnie w przypadku gry „E.T.”. Gra na podstawie filmu Spielberga mogłaby się wydawać wielkim sukcesem, ale niestety przyczyniła się do wielkich strat finansowych, które odniósł producent. Warto poznać wszystkie historie porażek, bo to również one kształtują historię przemysłu gier wideo, a książka Michała Pisarskiego właśnie na to pozwala.

Obcy i Steampunk
„Brody z Kosmosu” to kanał, który od wielu lat zajmuje czołową pozycję wśród kanałów recenzenckich na polskim YouTubie. Podczas tegorocznego PGA można było usłyszeć dwie prelekcje w jego wykonaniu. Pierwsza dotyczyła serialu „Obcy: Ziemia”, w trakcie której, poza analizą formalną, można było usłyszeć wspomnienia prowadzącego z czasach jego młodości, kiedy grał w grę o Obcym na automatach. Druga prelekcja dotyczyła z kolei literatury steampunkowej i serii „Lewiatan”, która w alternatywny sposób przedstawia młodemu czytelnikowi historię I wojny światowej. W trakcie wystąpienia było można usłyszeć, jak z wielkimi emocjami gość panelu opowiadał o swoich największych pasjach, jakimi są film i szeroko rozumiana popkultura. W czasach, kiedy o filmach może mówić i pisać każdy, warto szukać ludzi takich, jak twórca kanału „Brody z Kosmosu”, ponieważ miłość, z jaką opowiadał o „Lewiatanie”, „Obcym”, a nawet o Stephenie Kingu, sprawia, że jest twórcą bardzo erudycyjnym i warto zainteresować się jego twórczością, gdyż jego recenzje pełne są wartościowych treści i poczucia humoru, które trafi do każdej grupy wiekowej.

PGA Cosplay Show
Nieodłącznym elementem PGA jest organizowany od kilku lat konkurs Cosplay Show. W tym roku jego poziom był naprawdę wysoki, zarówno pod względem wykonania strojów, jak i występów, które kilkoro z prezentujących wykonało. Każdy z nich pokazał, jak wiele pracy trzeba było włożyć w przygotowanie jednego stroju, którego zaprezentowanie trwa zaledwie kilka minut, a czasem sekund. W tym roku na scenie widzowie mogli zobaczyć takie postacie jak: Predator, Triss Merigold z „Wiedźmina”, Graves z „League od Legends” czy Velican cosmos z „Call of Duty”. Obrady jury wyłoniły najlepszą trójkę, ale moim skromnym zdaniem każdemu należy się nagroda za to, że potrafili pokazać swoją wielką pasję, jaką jest cosplay. Czasami nie zdajemy sobie sprawy, ile pracy i czasu może pochłonąć przygotowanie jednego stroju, więc doceniajmy cosplayerów, bo swoimi zdolnościami i odwagą pokazują, że ciężka praca może prowadzić na tak niezwykłe pokazy cosplay’ów, jakie mają miejsce na PGA.

Cel osiągnięty
Moje pierwsze PGA było niezwykłym doświadczeniem. Poza opisanymi przeze mnie spotkaniami, uczestniczyłem również w potańcówce organizowanej przez radio ESKA, udało mi się zagrać w „Mario” na stoisku Nintendo Switch oraz zatańczyć do przeboju Lady Gagi w „Just Dance”. Uważam, że PGA jest imprezą przeznaczoną nie tylko dla graczy, ale też dla każdego, kto jest odbiorcą popkultury oraz lubi miło spędzić czas. Czas mijał mi szybko i już się nie mogę doczekać kolejnej edycji PGA, która w dniach 13-15 listopada 2026 roku zawita na Międzynarodowe Targi Poznańskie.

Krzysztof Kubiak
