PŁATNE PARKINGI NA UAM-IE? SPOTKANIA TRWAJĄ

Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ruszyły konsultacje dotyczące planowanych zmian w sposobie korzystania z uczelnianych parkingów. Władze uniwersytetu chcą poznać opinie i sugestie społeczności akademickiej, by opracować rozwiązania, które uwzględnią realne potrzeby użytkowników. Wczoraj, 18 listopada, odbyło się kolejne spotkanie – tym razem skierowane do pracowników i studentów kampusu Ogrody.

Za organizację konsultacji odpowiadają Kanclerz UAM, Marcin Wysocki oraz Maciej Konieczny (pracownik zajmujący się projektami rozwojowymi na UAM-ie), którzy przewodniczą dyskusjom z uczestnikami. Spotkania są częścią szerszego procesu, który ma przygotować grunt pod modernizację uczelnianych parkingów. Dotychczas odbyły się dwa spotkania, a władze zapowiadają kolejne, licząc na aktywny udział zarówno pracowników, jak i studentów. Wszystko po to, by zaproponowane zmiany były jak najlepiej dopasowane do specyfiki poszczególnych kampusów.

Prace w toku

30 sierpnia ogłoszone zostało postępowanie w sprawie wyboru operatora parkingów na terenie uczelni. Miało ono umożliwić znalezienie firmy, która zajmie się zarządzaniem oraz modernizacją parkingów. Kanclerz UAM podkreślił, że ogłoszenie przetargu miało na celu sprawdzenie, czy istnieje zainteresowanie współpracą z uczelnią oraz zaprezentowanie wymagań, stawianych przez władze uczelni. 

– W postępowaniu ofertowym, które uniwersytet ogłosił, chcieliśmy sprawdzić, czy w ogóle są podmioty zainteresowane współpracą z nami. Zrobiliśmy przetarg ofertowy, ogłosiliśmy go na stronach internetowych i już w postępowaniu zaznaczyliśmy, że stawka dla pracowników i studentów nie może przekroczyć 20 zł – tłumaczył.

Wzór umowy dzierżawy: https://amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0031/548095/Zalacznik-nr-8-Wzor-umowy-dzierzawy.pdf

Specyfikacja parkingów na UAM-ie: https://amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0032/548087/SPECYFIKACJA-parkingi-UAM.pdf

Dlaczego zmiany są potrzebne?

Kanclerz UAM wskazał na kilka kluczowych powodów planowanych zmian w organizacji parkingów. Jednym z nich jest konieczność zwiększenia nadzoru nad uczelnianymi terenami, szczególnie w kontekście problemów z dewastacją dróg i nawierzchni. 

– Musimy lepiej dbać o mienie uniwersytetu, co oznacza m.in. wprowadzenie systemu telewizji przemysłowej i bardziej efektywny monitoring. Zwłaszcza na kampusie Morasko zniszczenia dróg stają się coraz większym problemem – tłumaczył. Dodał również, że częstsze uszkodzenia nawierzchni parkingowych generują coraz wyższe koszty ich naprawy.

Kolejnym impulsem do zmian jest wprowadzona ustawa o elektromobilności, która zobowiązuje uczelnię, jako podmiot publiczny, do zamontowania ładowarek do samochodów elektrycznych na wszystkich parkingach od 1 stycznia 2025 roku.

Link do ustawy: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=NIM:202108514

Nowoczesny system – możliwe rozwiązania 

Władze Uniwersytetu rozważają wprowadzenie nowoczesnego systemu obsługi parkingów mającego usprawnić zarządzanie ruchem i zapewnić wygodę użytkownikom. Wjazd na parking mógłby odbywać się dzięki automatycznemu odczytowi tablic rejestracyjnych – system rozpoznawałby pojazd już w momencie dojazdu do szlabanu, co pozwoliłoby uniknąć korków i długiego oczekiwania. Alternatywną opcją miałoby być skanowanie kodu QR dostępnego w aplikacji, a w przypadku awarii możliwe byłoby ręczne wpisanie numeru rejestracyjnego na panelu wjazdowym. 

Zakup abonamentu mógłby odbywać się w pełni online – za pośrednictwem aplikacji lub strony internetowej UAM. Użytkownicy mieliby możliwość zarejestrowania się i opłacenia abonamentu, a także otrzymaliby indywidualny kod QR umożliwiający wjazd. Rozważane funkcje obejmują również możliwość zmiany numeru rejestracyjnego oraz wysyłanie powiadomień o istotnych informacjach. Przewidywana miesięczna stawka za wybrany parking wyniosłaby 20 zł dla studentów i pracowników.

Plany modernizacji parkingów

Jednym z głównych tematów poruszanych podczas spotkań jest plan wprowadzenia płatnych stref parkowania na wybranych parkingach uczelnianych. Władze uczelni wskazały siedem lokalizacji, które obejmą zmiany. Łącznie mowa o ponad 2000 miejsc postojowych. Oto lista parkingów, które zostaną objęte modernizacją:

1242 miejsca przy ul. Uniwersytetu Poznańskiego

156 miejsc przy ul. Krygowskiego 10

122 miejsca przy ul. Zagajnikowej 9

50 miejsc przy ul. Szamarzewskiego 91a

120 miejsc przy ul. Wieniawskiego 1

120 miejsc przy ul. Grunwaldzkiej 6

249 miejsc w Kaliszu, przy ul. Nowy Świat 28-30

[Źródło: https://amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0032/548087/SPECYFIKACJA-parkingi-UAM.pdf]

Głos społeczności akademickiej

Spotkanie zorganizowane przez władze uczelni nie obyło się bez trudnych pytań i wyrazów krytyki ze strony uczestników. Po prezentacjach przyszedł czas na otwartą dyskusję, w której pracownicy i studenci podzielili się swoimi obawami oraz wątpliwościami dotyczącymi proponowanych zmian. 

– Nie zostaliśmy dobrze przygotowani do tego spotkania. Brakowało precyzyjnych materiałów i konkretnych informacji, na podstawie których moglibyśmy się rzetelnie odnieść do propozycji – podkreślała jedna z uczestniczek. – Dodatkowo język rozmowy pozostawia wiele do życzenia. Najpierw usłyszeliśmy, że mamy współdecydować o naszym kampusie, a teraz, gdy przedstawiamy swoje opinie, jesteśmy oskarżani o brak myślenia wspólnotowego – dodała. 

Niektórzy uczestnicy wyrażali też sprzeciw wobec samej idei zmiany charakteru parkingów. 

– Nie chodzi nam o te 20 zł, tylko o zasadę. Nie chcemy komercjalizacji przestrzeni uniwersyteckiej – zaznaczył jeden z pracowników. W odpowiedzi na krytykę prowadzący spotkanie zapewnili, że wszystkie głosy zostaną uwzględnione w dalszych analizach i decyzjach.

Dominika Kołodziejczak