PRZEGLĄD KINA PAŁACOWEGO W POZNANIU – WERNER HERZOG. WIZJONER KINA

Fot. Aleksandra Włodarczak

Jeśli kino to dla Ciebie coś więcej niż rozrywka, zajrzyj koniecznie do artykułu o przeglądzie filmów Wernera Herzoga w Kinie Pałacowym. To okazja, by zanurzyć się w fascynujący świat jednego z najodważniejszych i najbardziej wizjonerskich reżyserów naszych czasów. Herzog zabiera widzów w podróż przez ekstremalne krajobrazy, ludzkie obsesje i niepokojące granice między naturą a cywilizacją. Dowiedz się, jakie filmy znalazły się w programie i dlaczego tego przeglądu nie można było przegapić. To nie tylko seanse – to prawdziwa uczta dla umysłu i wyobraźni!

Od 13 do 17 grudnia w poznańskim Kinie Pałacowym odbył się wyjątkowy przegląd filmowy pod tytułem „Werner Herzog. Wizjoner Kina”. Wydarzenie to przyciągnęło zarówno prawdziwych pasjonatów kina, jak i tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z twórczością jednego z najważniejszych reżyserów w historii kinematografii.

Przegląd twórczości mistrza kina

Program przeglądu obejmował filmy, takie jak „Aguirre, gniew boży”, „Zagadka Kaspara Hausera”, „Nosferatu wampir”, „Woyzeck” oraz „Fitzcarraldo”, które ukazywały jego niezwykłe spojrzenie na świat. Przegląd tych pięciu filmów wraz z krótkimi wstępami w formie wykładów wideo przybliżył sylwetkę reżysera, zaznajomił z tematyką jego dzieł, a także pozwolił osadzić je w szerszym kontekście kulturowym. Dodatkowo poza pięcioma produkcjami w reżyserii Herzoga został zorganizowany pokaz filmu dokumentalnego „Werner Herzog. Radykalny marzyciel”, który skupiał się na jego drodze artystycznej. Oprócz pokazywanych po raz pierwszy archiwaliów i wywiadów pojawiły się w nim wypowiedzi jego bliskich, które dają głębokie spojrzenie na życie codzienne artysty. Fragmenty filmów Herzoga wprowadziły w klimat na granicy szaleństwa, a wszystko to daje wyczerpujący portret ikony kina – reżysera, który zawsze kierował się swoimi marzeniami i nigdy się nie poddawał.

Projekcje, które zrobiły na nas największe wrażenie:

„Nosferatu wampir”

To film z 1979 roku w reżyserii Wernera Herzoga, będący autorską reinterpretacją niemego klasyka „Nosferatu symfonia grozy” z 1922 roku, luźno opartego na powieści Brama Stokera „Drakula”. Herzog nadaje opowieści wyjątkowy, melancholijny charakter, podkreślając tragizm i samotność wampira. Film Herzoga wyróżnia się nie tylko gotycką estetyką, ale też atmosferą smutku i egzystencjalnej refleksji. Drakula nie jest tu wyłącznie potworem, lecz tragiczną postacią, pragnącą miłości i bliskości, której nigdy nie może zaznać. Herzog mistrzowsko połączył elementy horroru, dramatu i poetyckiej metafory, tworząc dzieło pełne hipnotyzujących obrazów, podkreślanych przez niezwykłą muzykę zespołu Popol Vuh. Projekcja wzbudziła ogromne zainteresowanie i wszystkie bilety zostały wyprzedane. Po pierwszym seansie publiczność miała okazję uczestniczyć w spotkaniu  dotyczącym napięcia między kinem a literaturą w twórczości Wernera Herzoga. Rozmowie przewodniczyli: Andrzej Marzec – filozof, krytyk filmowy, redaktor „Czasu Kultury” i Monika Wójtowicz – kulturoznawczyni i medioznawczyni. 

„Fitzcarraldo”

Brian Sweeney Fitzgerald to kolejny bohater w twórczości Herzoga, którego życie zostaje zdominowane przez szaleńczą idée fixe. Jego obsesją staje się realizacja wizji opery wybudowanej w sercu amazońskiej dżungli. Ten heroiczno-tragiczny wysiłek przypomina zmagania Don Kichota – jest zarazem fascynujący i kompletnie bezużyteczny. Spektakularny pomysł przetransportowania statku przez ląd, w czym pomagają mu rdzenni mieszkańcy dżungli, balansuje na granicy szaleństwa, lecz zdaje się być o krok od realizacji. Jego marzenie o podporządkowaniu natury w jej najbardziej pierwotnej i dzikiej formie jest jednak obarczone pychą i arogancją. To właśnie ten grzech staje się przyczyną jego nieuniknionej porażki.

„Woyzeck”

Filmowa adaptacja niedokończonej sztuki Georga Büchnera opowiadająca tragiczną historię prostego żołnierza, uwikłanego w biedę, przemoc i manipulację. Herzog, wierny surowemu tonowi oryginału, stworzył minimalistyczne, wstrząsające dzieło, w którym ludzka egzystencja ukazana jest jako pasmo cierpienia i poniżenia.

Tytułowy bohater Franz Woyzeck (Klaus Kinski) jest żołnierzem, który wykonuje trudną, upokarzającą pracę, by utrzymać swoją kochankę Marie (Eva Mattes) i ich nieślubne dziecko. Woyzeck jest poniżany przez swoich przełożonych i wykorzystywany przez sadystycznego lekarza, który poddaje go eksperymentom medycznym. 

Herzog przedstawia życie bohatera jako zmaganie się z nieuchronnością losu, przypominając widzowi, jak krucha jest granica między normalnością a szaleństwem.To uniwersalna opowieść o cierpieniu, wykluczeniu i ludzkiej destrukcji, która do dziś porusza widzów swoją psychologiczną głębią i emocjonalną siłą.

Misja kina studyjnego

– Idea pochodzi od organizatora przeglądu, czyli Stowarzyszenia Kin Studyjnych, w którym jako Kino Pałacowe jesteśmy zrzeszeni. Kilkanaście kin w całej Polsce otrzymało tę unikatową propozycję organizacji przeglądu filmów Herzoga – mówi Adrianna Skórnicka, specjalistka ds. filmu. – Jednym z naszych priorytetów jako kina studyjnego jest umożliwianie odbiorcom obcowania z klasyką filmową, do której dostęp generalnie jest utrudniony. Poza tym ważna jest dla nas edukacja filmowa i poszerzanie kulturowych kompetencji naszej publiczność – dodaje.

Ola Włodarczak

1 Comment

  1. Ja

    Wspaniale, że są takie miejsca, gdzie odrywamy się od rzeczywistości i wchodzimy w człowieczeństwo. Także , oczywiście dzięku filmom, które nie są tylko obrazami, ale niosą przekaz o ludziach. Czekam na projekt z polskimi filmami. Dziękuję za artykuł.